John Martin
British
1789-1854
John Martin Gallery
His first exhibited subject picture, Sadak in Search of the Waters of Oblivion (now in the St. Louis Art Museum), was hung in the Ante-room of the Royal Academy in 1812, and sold for fifty guineas. It was followed by the Expulsion (1813), Paradise (1813), Clytie (1814), and Joshua Commanding the Sun to Stand Still upon Gibeon (1816). In 1821 appeared his Belshazzar's Feast, which excited much favorable and hostile comment, and was awarded a prize of £200 at the British Institution, where the Joshua had previously carried off a premium of £100. Then came the Destruction of Herculaneum (1822), the Creation (1824), the Eve of the Deluge (1841), and a series of other Biblical and imaginative subjects. The Plains of Heaven is thought to reflect his memories of the Allendale of his youth.
Martin's large paintings were inspired by "contemporary dioramas or panoramas, popular entertainments in which large painted cloths were displayed, and animated by the skilful use of artificial light. Martin has often been claimed as a forerunner of the epic cinema, and there is no doubt that the pioneer director D. W. Griffith was aware of his work." In turn, the diorama makers borrowed Martin's work, to the point of plagiarism. A 2000-square-foot version of Belshazzar's Feast was mounted at a facility called the British Diorama in 1833; Martin tried, but failed, to shut down the display with a court order. Another diorama of the same picture was staged in New York City in 1835. These dioramas were tremendous successes with their audiences, but wounded Martin's reputation in the serious art world. Related Paintings of John Martin :. | Belshazzar's Feast | The Great Day of His Wrath | The Plains of Heaven | The Last Man | The Bard | Related Artists: johan gustaf sandbergJohan Gustaf Sandberg, född 1782, död 1854, var målare; han var professor i teckning vid Konstakademien från 1828, och direktör där 1845?C1853.
Sandberg ägnade sig främst åt historiemåleri, med motiv ur nordisk mytologi och svensk historia. Hans främsta verk inom detta område är kalkmålningarna över Gustav Vasa i Uppsala domkyrka. Han målade också en mängd porträtt.
Sandberg blev 1794 elev i konstakademins principskola och 1801 i antikskolan, lärde samtidigt musik och klaverspelning och tjänade pengar genom lektioner och genom arbete på kungliga teaterns dekorationsmålarverkstad. Under den följande tiden slöt han sig till den opposition mot akademin, som hade sin medelpunkt i "Sällskapet för konststudium". Tvisten med akademin lade sig snart, Sandberg valdes till ledamot 1821 och blev ordinarie professor 1828. Däremot hade han aldrig tillfälle att göra den för äldre tiders konstnärer obligatoriska studieresan till södern.
Han utförde teckningarna till praktverket "Ett år i Sverige" (1827 -35) med bilderna graverade under Christian Didrik Forssells ledning och texten skriven av Anders Abraham Grafström. Under upprepade sommarvistelser på Säfstaholms slott målade Sandberg folktyper och folkdräkter.
Åtskilliga porträtt utförde Sandberg för det praktfulla "Galleri af utmärkta svenska lärde, vetenskapsidkare och konstnärer", som han utgav 1835?C42 (100 porträtt, litograferade av J. Cardon).
Andrea BoscoliItalian, ca.1560-1607 morris hirshfield
|
|
|